Ocupadaaa - Reisverslag uit Antigua, Guatemala van Elsemiek Docters van Leeuwen - WaarBenJij.nu Ocupadaaa - Reisverslag uit Antigua, Guatemala van Elsemiek Docters van Leeuwen - WaarBenJij.nu

Ocupadaaa

Blijf op de hoogte en volg Elsemiek

14 November 2012 | Guatemala, Antigua

Zo, daar ben ik weer na een bewogen periode!

We zijn met een hele leuk club mensen naar Monterrico geweest. Heerlijk gechilled, we hebben schildpadjes uitgezet (té toeristisch) en mangroves bezocht (eeeeeeeeerg vroeg maar prachtig) en verder lekker gegeten en gedronken, het was top!! Mijn darmen waren wel weer lichtelijk in protest haha.

Ik ben inmiddels bezig aan voorlopig mijn laatste Spaanse les, ben afgelopen 2 weken wel regelmatig van leraren gewisseld, wat wel een beetje jammer is.. Vandaag had ik nog les en vrijdagochtend heb ik nog 2 uurtjes en dan is het even klaar. Genoeg uurtjes heb ik er even opzitten.
We zijn in San Meteo erg druk met alle voorbereidingen voor het festival. Volgende week zaterdag vindt het namelijk al plaats, waaaah! Ik heb er zoveel zin in!
Het trommelen gaat erg goed, de outfit is bepaald, de trommels worden volgende week helemaal in orde gemaakt. DoReMi gaat inmiddels ook al behoorlijk goed én gister zijn we begonnen met de voorbereidingen voor een flashmob, jaja; hoe cool!! Ze hebben hier namelijk geen idee wat dat is, maar tijdens de pauze van het festival begint het ‘ineens’. Het liedje wat we hiervoor gebruiken is jawel, DoReMi maar dan in het Engels. Op dit moment kan ik alleen nog maar dat zingen en het gaat gewoon niet meer uit mijn hoofd haha.

Dan was er vorige week woensdag de aardbeving. Wat een ontzettend rare ervaring was dit. Ik zat op de Spaanse school te kletsen met Christel, toen iedereen naar buiten begon te rennen en ze zeiden dat we naar buiten moesten, we beseften het in eerste instantie niet zo. Daarna stonden we met z’n allen buiten en het was een onwijs raar gevoel, het was heel sterk en het duurde vooral ook erg lang (30 seconden), mensen waren erg angstig. Dit was sinds 1976 de sterkste aardbeving, 7.7 op de schaal van Richter. Rond het epicentrum (in de zee/vlakbij de kust), waren redelijk veel doden, in Antigua was geen zichtbare schade, tevens in San Mateo, gelukkig! Wel stond ik heel de dag met een raar gevoel op mijn benen.

Er zijn een aantal nieuwe vrijwilligers gekomen, altijd leuk! Ze wonen allemaal bij Chofo nu, het huis waar ik zit is namelijk vol. Het is echt erg gezellig in huis.
Het weer is de afgelopen weken erg goed, overdag schijnt de zon volop, in de ochtend en als de zon eenmaal weg is (elke dag 6 uur stipt!) is het wel frisjes.

Op 1 december ga ik Zwarte Piet spelen op de ambassade in de hoofdstad met nog vier anderen, hoe leuk is dat! Ook daar moet ik 2 liedjes voor leren en dansjes, die we nog moesten instuderen. Ik dans en zing wat af jongens hihi! Inmiddels komt iedereen ook al in de kerstsfeer, wat ik echt heel erg raar vind. Het is prachtig weer, loop je op de markt en hoor je in 1 x het deuntje van I wish you a merry christmas, ik krijg dat toch nog niet helemaal geplaatst haha.

Afgelopen week had ik een extra lang weekend, vanaf donderdag namelijk. Vooral rustig aan gedaan, wat biertjes gedronken, opstap geweest, helemaal prima haha. Dat was wel een beetje nodig na alles wat er weer gebeurd was.

Vorige week woensdag was Julie namelijk overvallen op Cerro de la Cruz (uitkijkpunt over Antigua) en de jongen met wie ze was hadden ze in zijn handen gesneden. Dit was op dezelfde dag als de aardbeving, wat toch ook al veel impact had gehad. Ze moesten naar het ziekenhuis, behoorlijk ellende. Donderdagavond waren we opstap geweest, Barbara was daarna nog even met Jessica meegegaan naar huis, waar ze nog wat ging eten. Alleen is Barbara heel erg allergisch voor noten en wist ze niet dat er noten in de pasta zat die ze at..die kon bijna niet meer slikken en kreeg amper nog adem, jeetjemina, ’t was allemaal wat.

De komende tijd staan er heel veel leuke dingen op het programma, natuurlijk het festival, we gaan met z’n allen naar Chimachoy. Chimachoy is een middelbare school van Los Niños op ongeveer een uurtje van Antigua, daar vindt de diploma-uitreiking plaatst en er wordt bekend gemaakt welke 8 leerlingen een studiebeurs krijgen om verder te gaan studeren, tevens krijgt elk gezin een kerstpakket. Ook ga ik nog reizen naar Rio Dulce en naar Atitlan, leuke dingen in het vooruitzicht!
Ik houd jullie weer op de hoogte! Er is alweer ruim 2,5 maand voorbij, het gaat zo snel!!

Dikke kus,
Elsemiek

  • 14 November 2012 - 18:32

    Dees :

    Zo Els je maakt wel heftige dingen mee zeg! Maar gelukkig mankeer je niks en heb je ook nog erg veel leuke dingen daar hihi . Vast veel plezier met Pietje spelen.

    Liefs Dees

  • 14 November 2012 - 21:14

    Alda En Jan:

    Hey Elsemiek,

    Wat maak je toch weer allemaal mee daar!! Gelukkig ook hele leuke dingen! Zo te lezen gaat het met de voorbereidingen van het festival ook helemaal goed. Je mag ons wel weer foto's sturen dan zetten we die weer op de website. Deze wordt momenteel mega vaak bezocht!

    Nog iets meer dan drie weekjes en dan zien we elkaar weer! Super!!!!!

    Doe het een beetje voorzichtig aan daar en geniet van het Zwarte Pieten......

    Kus,
    alda en Jan

  • 15 November 2012 - 09:24

    Hannie:

    Hallo Elsemiek,
    Wat een prachtig verhaal weer. Wat maak je daar toch van alles mee. Gelukkig met jullie geen gekke dingen tijdens de aardbeving. Geniet voor al het mooie wat je die mensen brengt. Ik denk dat ze met veel plezier aan je zullen terugdenken. En Sinterklaas vieren in een land waar meen daar niets vanaf weet. ook al vier je dat in de ambassade. Ze zien je misschien wel over straat lopen hahahah. Geniet nog van deze leerzame tijd. groetjes X Hannie

  • 15 November 2012 - 18:12

    Liesbeth Smeijers:

    Hoi Elsemieke,

    Ik denk dat we jou, als je terug bent, maar in de showbizz moeten inschrijven.
    Wat een activiteiten allemaal.
    En wat je allemaal mee maakt daar, het is kei leuk om te lezen.
    Ook spannend vulkanen, aardbevingen, overvallen,rare darmen haha
    Geniet er nog van want in vergelijking is het hier maar saai, ook wat het weer betreft.

    Groet Liesbeth xx

  • 16 November 2012 - 11:59

    Marianne E.:

    Hoi Elsemiek,

    Na een heerlijk potje tennis (fris, 'n beetje heiïg, maar geen wind) met 8 babes (veel gelachen en fanatiek gespeeld!) nu even een reactie naar jou.
    Het is maar goed dat we al die spannende verhalen achteraf horen, want anders zouden we hier niet meer rustig afwachten tot je weer terug bent!
    Hopelijk blijft het bij deze beving en wordt er niemand uit jouw buurt meer overvallen en kun je lekker genieten van getrommel en de Von Trapp-familie, van zwarte Piet en de voorbereidingen voor een zonnige Kerst!
    Maak er wat moois van, en veel plezier met je ouders. Als de Sint hier weg is en zij terug, horen we wel uit de eerste hand hoe het geweest is!

    Groetjes,
    Marianne E.

  • 20 November 2012 - 19:28

    Jola Van Brussel:

    Hoi Elsemiek,

    Wat een prachtige en spannende dingen heb je weer meegemaakt en dat allemaal zo ver van huis! Ik sprak vorige week Annie nog die heeft ook veel zin om te gaan. Geniet nog van alles want hier is het maar saai en somber weer(vandaag toevallig niet)
    Je ziet er trouwens lekker bruin uit het zonnetje doet je goed!
    Veel plezier nog en maak er iets moois van

    Doeiii Jola

  • 02 December 2012 - 14:45

    Christa:

    ha die Elsmiek en de rest natuurlijk.
    En al Pietje gespeeld, alles al op, gestrooid en gegeten natuurlijk. Jullie hebben natuurlijk alweer leuke en gezellige dingen meegemaakt. Geniet nog maar lekker van alles en heel veel groetjes van ons, aan eenieder aldaar. Liefs Christa

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Elsemiek

Actief sinds 14 Feb. 2010
Verslag gelezen: 315
Totaal aantal bezoekers 16986

Voorgaande reizen:

02 September 2012 - 09 Januari 2013

Guatemala part II

04 Mei 2010 - 31 Juli 2010

Vrijwilligerswerk in Guatemala

Landen bezocht: