Eerste daagjes op school - Reisverslag uit Antigua, Guatemala van Elsemiek Docters van Leeuwen - WaarBenJij.nu Eerste daagjes op school - Reisverslag uit Antigua, Guatemala van Elsemiek Docters van Leeuwen - WaarBenJij.nu

Eerste daagjes op school

Door: Elsemiek

Blijf op de hoogte en volg Elsemiek

09 Juni 2010 | Guatemala, Antigua

Hoi hoi!
Ik heb weer van alles te vertellen!
Ik zal beginnen met deze week, ik ben begonnen op de school in Alotenango.
Normaal zou ik samen met Tessa met de bus gaan, maar die heeft malaria, dus dat ging hem niet worden. Zondagmiddag had ik Ana-Maria gebeld en die zou me maandag naar Alotenango brengen met de auto. Ze kwam me om 08.15 halen, maar we waren er pas 45/50 min later, zoveel verkeer en de wegen zijn nog steeds niet allemaal begaanbaar..
Toen we aankwamen was de school al in volle gang, de school begint namelijk om 07.30. We zijn eerste even naar boven gelopen naar het kantoor van de directeur van de school, had hem al wel even ontmoet maar nu iets langer met hem gepraat.
Toen liet een meisje mij even alles zien, had ik al wel gezien maar dat was alweer 4 weken geleden. Ze hadden gevraagd wat voor klas ik wilde, maar dat wist ik eigenlijk niet zo goed, ik had gezegd wat ouder, maar toen werd ik geplaatst in een klas met kinderen met leeftijd tussen 12 en 15/16. Dat voelde aan het einde van de dag niet zo goed, voelde me niet op mijn gemak..Ik zou met de bus naar huis gaan en Julio zou me na school vertellen hooe en wat, ook om de dag erna te komen want de weg van de bus is nu anders, alleen Julio was al naar huis om te lunchen. Dus toen moesten een paar leraressen even uitzoeken voor mij hoe en wat want ik wist niet hoe dat allemaal moest.
Na bijna een halfuur waren ze eruit, 2 meisjes zouden met me naar bus lopen en ze hadden het een en ander opgeschreven voor de dag erna.
De bus doet er nu ook langer over, normaal is ongeveer 20 minuutjes maar nu is dat ruim het dubbelen.
Dinsdagochtend, dag 2. Mijn wekker ging om 05.45, zonder ontbijt de deur uit, want dat was nog niet klaar. Naar de bus gelopen, die kwam om iets voor half 7, ik was rond tien over 7 in Alotenango, ik moest naar een plaats gaan en daar zou een leerling van de school me ophalen omdat ik niet wist hoe ik moest lopen, dat ging ook helemaal goed!
Om half 8 waren we binnen. Ik ben meteen naar het kantoor van de directeur om te zeggen dat ik van de klas wilde wisselen, hij begreep dat want hij vondt me meer passen bij wat jongeren en het was geen probleem om te wisselen dus hij nam me mee naar een andere klas, kindjes van 7 en sommige zijn 8 jaar. Hij stelde me voor aan Rosario, de lerares van die klas, wat een aardige meid!! Dat voelde vanaf het begin meteen beter. Even daarna gingen we handafdrukken maken voor vaderdag, komende maandag, wat een rotzooitje haha! Het duurde ook echt heel lang. Om 10 uur is er elke dag een hapje eten en een drankje, omdat veel kinderen geen ontbijt krijgen. Ik help daar elke dag. Gister liep het alleen allemaal beetje uit. Alle leraressen hadden vanaf half 11 ook een vergadering, dus ik was zegmaar alleen met al de kids, ongeveer 25! Er was wel een ouderen jongen bij maar verder niemand en er was ook niet gezegd wat er gedaan moest worden, maar het is goed gekomen!
Vandaag kwam ik op school en hoorde ik dat er examens waren, de lessen duurde maar tot 10 uur.
Vandaag was het examen rekenen, ik mocht ook meehelpen! Elk kindjes moest 3 cijfers aanwijzen, dat cijfer noemde ik dan op. Ook heb ik het boekje voorgelezen en de examens nagekeken, leuk!
Om half 11 liep ik weg van school en de bus stond al klaar maar die ging ze eigen gangetje en was ik alsnog een uur later terug in Antigua, guatemalan style I guess!
Ik heb trouwens afgelopen vrijdag met Spaanse les afgesloten. Ik ga vanaf volgende week wel weer paar uurtjes per week nemen, omdat ik merk dat het heel fijn is. Elke ma, wo en do middag van 3 tot 5! Ook is de school eind van deze maand paar dagen gesloten en dan ga ik ook naar de Spaanse school.
Jaa ik praat ook echt heel veel Engels, ik heb namelijk 3 Amerikaanse huisgenoten. Vorige week is er eentje vertrokken maar zondag weer nieuwe erbij!
Afgelopen weekend was ook echt heel gezellig! Ik had eigenlijk geen plannen, maar het was heel geslaagd!
Vrijdag tijdens het avondeten kwame Kyra ineens binnen, die was een dagje eerder naar Antigua gekomen om er zeker van te zijn dat ze zondag haar vlucht naar Costa Rica zou hebben. Ze zocht nog een plek om te slapen vor 2 nachten, wij hadden nog voor precies 2 nachten een kamer vrij dus ze is gezellig bij ons gebleven. Vrijdagavond opstap geweest met Molly, de andere huisgenoot, heel gezellig, was wel heel laat, 02.30 haha! Zaterdagochtend even naar internetcafe geweest en toen leek het ons (kyra en ik) wel goed idee om naar het Sky Cafe te gaan, de zon scheen namelijk en daar wilde wij even van profiteren. In Antigua heb je geen terrassen maar je hebt daar een terras bovenop, heel relaxt! Alleen hadden we geen zonnenbrandcreme bij ons, oepsie!
Voor de lunch naar huis gegaan en na de lunch naar de markt, Kyra moest en zou een tas kopen haha! Ik heb nog paar cds gekocht met hele vette muziek! Daarna wilde we eigenlijk weer terug naar Sky Cafe, achja waarom niet, het was der laatste dag duss! Het was zo lekker weer, genieten was het! Alleen toen we thuiskwamen zagen we alleen hoe verbrand we waren, oh mijn god, me benen waren knalrood en me schouders ook! Ik had er pijn aan.. stom stom stom!! Die avond was de laatste avond van Kyra en dat wilde ze even vieren zegmaar, dus daar gingen we weer! Gezellige avond gehad en rond half 2 thuis geloof ik!
Zondagochtend wezen ontbijten met Molly en Kyra bij de Bagel Bar, heerlijk!! Even later zou Kyra met de shuttle naar het vliegveld gaan dus wij gingen met der mee terug naar huis om afscheid te nemen. Rond 12 uur ging ze weg.
Zaterdag had ik gehoord van Tessa dat ze al anderhalve week Malaria had, echt verschrikkelijk! Ik had nog paar Nederlandse tijdschriften dus die ging ik even afgeven, tijdje blijven kletsen. Ze was echt ziek, poeh het is niet niks zeg. Sjors, de andere Nederlandse jongen die daar in huis woont, was er ook bij! Wij hadden wel honger en vonden het wel goed idee om pannenkoeken te gaan bakken, dan kon Tessa ook iets eten.
Sjors is naar de winkel gegaan voor boodschappen, ik ging naar huis om films te halen, zodat we die na het eten eentje konden kijken. De pannenkoeken pakten iets anders uit :P maar het was toch nog best lekker! Daarna filmpje gekeken en rond 9 uur was ik weer thuis, ben bijna de hele dag daar geweest.
Maandag en gisteravond wezen poolen met de Christie, Molly en een vriend van Molly, heel leuk alleen ik bakte er vrij weinig van haha!
Vanavond een afscheidsfeestje van 2 Nederlandse meiden. Komende dinsdag komt de andere Elsemiek aan, heel benieuwd!

Morgen en vrijdag zijn de lessen op school maar toch 10 uur, dat is niet zo erg, kan ik langzaam beetje wennen!

Hopelijk is Tessa maandag weer beetje beter en kunnen we gezellig samen naar Alotenango, zij werkt namelijk in de timmerwerkplaats bij de school.

Ohja en niet te vergeten, papa en mama komen volgende week donderdagavond en vrijdag, vrijdags ben ik vrij van school dus kan ik de hele dag met ze doorbrengen!

Tijdens dat ik dit aan het typen was viel de stroom uit maar gelukkig is het opgeslagen gebleven anders had ik helemaal opnieuw kunnen beginnen en daar had ik niet echt zin in haha :P

Hopelijk gaat alles goed met jullie in Nederland!?!

Abrazo,
Elsemiek

  • 09 Juni 2010 - 21:22

    Gianna:

    Hey schat,

    Wat leuk om je verhalen weer te lezen. Zo raar dat je daar een heeeel ander leven lijdt, maar zo te horen heb je het helemaal naar je zin goed zo en blijf vooral schrijven want dan blijven wij goed op de hoogte;).
    Dikke kus
    Gian

  • 10 Juni 2010 - 05:09

    Papa En Mamsie:

    Ha Lieverd, wat heb je weer een boel te vertellen. We zien er erg naar uit je volgende week in onze armen te sluiten.
    Knuffel en kus X

  • 10 Juni 2010 - 19:59

    Tante Yo :

    hallo lieve schat leuk weer te lezen het met je gaat wel een heftige week zeg ! en dan dat meisje dat malaria heeft ook niet erg leuk om te zien denk ik zo maar wel fijn dat je nu een leuke klas hebt en dat het nu wel klikt goed dat je er iets van hebt gezegd ! leuk dat je het verder zo gezellig hebt en dat je zoveel nieuwe vrienden maakt geniet er maar van . morgen ga ik papa en mama weg brengen ze hebben er zin en zeker om jou srtaks te zien dan kunnen ze met eigen ogen zien hoe je daar nu leeft .we zijn trots op je dikke knuffel theo yo xx

  • 13 Juni 2010 - 09:31

    Tamaar:

    Schaaaat,

    ik was vergeten te reageren hihi foutjee!
    Je hebt inderdaad echt zo'n ander leven daar, maar het lijkt me zo gaaf om ook is te weten hoe ze daar leven!
    Volgende keer wel zonnebrand opdoen he muts haha!!

    Vind het zo goed van je hoe je het daar vol houd, ook al had je het afgelopen dagen ff niet zo goed...
    Wij zijn er voor je via msn hihi (L)

    I love you schattie
    xxxxxxxxx knuffel
    trots op jouxxxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Guatemala, Antigua

Vrijwilligerswerk in Guatemala

Recente Reisverslagen:

29 Juli 2010

Adios Guate!

25 Juli 2010

Mi ultima semana en Guatemala

17 Juli 2010

Aniversario

10 Juli 2010

Diferentes cosas

30 Juni 2010

Toch niee..
Elsemiek

Actief sinds 14 Feb. 2010
Verslag gelezen: 120
Totaal aantal bezoekers 17038

Voorgaande reizen:

02 September 2012 - 09 Januari 2013

Guatemala part II

04 Mei 2010 - 31 Juli 2010

Vrijwilligerswerk in Guatemala

Landen bezocht: