Que pasa - Reisverslag uit Antigua, Guatemala van Elsemiek Docters van Leeuwen - WaarBenJij.nu Que pasa - Reisverslag uit Antigua, Guatemala van Elsemiek Docters van Leeuwen - WaarBenJij.nu

Que pasa

Blijf op de hoogte en volg Elsemiek

02 Oktober 2012 | Guatemala, Antigua

Hallo lieve allemaal,

Het is alweer een tijdje geleden dat ik iets geschreven heb, druk druk! De tijd vliegt en ik ben hier inmiddels alweer ruim een maand. Heb van te voren eerst even opgezocht wat ik allemaal aan jullie wil vertellen, want er gebeurt hier zoveel in een dag, ik schrijf alles per dag op, allemaal mooie herinneringen.

Heb er inmiddels vier weken Spaanse les opzitten, het klikte heel erg goed met Julio, mijn leraar. Afgelopen vrijdagochtend heb ik mijn examen gedaan, want voordat je in het project mag gaan werken moet je een examen om je Spaans te testen op niveau. Het ging niet helemaal zoals ik wilde, als ik het moet bewijzen komt er toch een soort spanning bij maar het ging goed en ik heb het gehaald. Ik was er opgelucht en blij dat ik kan beginnen in het project! Vanaf deze week heb ik nog een aantal uurtjes les om het niveau bij te houden en ik wil nog steeds beter worden, het kan altijd beter! Sinds gister heb ik een lerares, volgens mij heel aardig.

Gister ben ik ‘officieel’ begonnen in het San Meteo, Semilla Esperanza y Amor! Ik was er al regelmatig geweest, maar nu ben ik echt vrijwilliger zegmaar. Vorige week was er een verlaten soort viering van Onafhankelijksheidsdag, de kinderen hadden dansjes ingestudeerd en als laatste waren de leraressen vrijwilligers aan de beurt, leuke dingen! Ik werd met open armen ontvangen, deze week ga ik helpen in de hoogste klas, een soort bijspijkercursus met schrijven en lezen. Donderdag gaan we kijken wat ik daarna ga doen, waarschijnlijk krijg ik vanaf maandag mijn eigen klas omdat de leraressen met vakantie gaan. Eigenlijk wilde ze dat vanaf vandaag, maar ik wil eerst even een beetje wennen dus deze week help ik op verschillende plekken. In de week van 15 oktober is de Aniversario van het project, het vijf jarig bestaan en ze heeft gevraagd of ik het samen met 2 anderen (Guatelmalteken) wil organiseren, of in ieder geval iets wil betekenen. Het is namelijk nog minder dan twee weken, maar dat is hier heel normaal dus ik wacht het rustig af haha.
Volgende maand doen ze mee aan Festival de Arte en daar word hard voor geoefend, de bedoeling is dat ze Doremi gaan zingen van de Sound of Music en met de familie Von Trapp, waarbij die kinderen met fluitjes naar beneden komen. Echt te leuk!

De afgelopen weken zijn we volop bezig geweest in de Carpinteria in Alotenango.
Het gebouw is helemaal in de nieuwe kleuren, maar ze wilden ook nog graag een tekst op de buitenkant zodat het heel duidelijk is dat ze daar zitten. Dat was iets meer werk dan we in eerste instantie dachten. Eerst alle woorden uitgeprint, vervolgens allemaal stuk voor stuk uitgesneden en daarna uitgemeten zodat het strak op de muur komt. Ik hielp Barbara maar omdat ik nu ’s middags niet meer kan, maakt ze het laatste stukje alleen af, zij kan dat ook beter dan ik haha. Zo handig ben ik niet, wat ik gedaan heb vind ik eigenlijk al best knap..

Er zijn nogal wat veranderingen geweest thuis. De twee Taiwanese zijn vertrokken (nadat ze overigens één keer geweldig gekookt hadden, heerlijk!), Damian (de Poolse jongen) is afgelopen week ook vertrokken. Nu is er een Amerikaanse vrouw (een beetje erg vreemd) en er is ook een Nederlandse jongen bijgekomen( zijn eerste spaanse zinnetje was Que pasa en dat zegt hij de hele tijd haha) en morgen komt er een Japanse vrouw geloof ik, genoeg afwisseling. Gister ben ik van kamer gewisseld, ik zit nu weer op mijn oude stekkie en niet meer langs de wasmachine en tegenover de keuken en het bed is ook veel beter. Het eten is niet zo, af en toe is het wel lekker maar over het algemeen smaakt het niet heel anders, ik lunch sinds gister 4 dagen in de week in San Meteo in het project, dus dat scheelt want dan krijg ik met het avondeten het eten wat de rest ’s middags had en dat is vaak lekkerder, haha. Op vrijdag zijn er in San Meteo trouwens geen ‘lessen’ dus op vrijdagochtend heb ik een volledige Spaanse les.
Vandaag is er een nieuwe Belgische meisje begonnen met Spaans, ze is hier ook voor Los Niños, in de pauze van de Spaanse les ga ik even met haar kletsen want daar had ik gister geen tijd voor.

Regelmatig gaan we opstap, ongeveer een keertje of 3/4/5 per week, het ligt er een beetje aan.
Laatst hadden we het op een dinsdagavond heel bont gemaakt, woensdags was een beetje lastig haha. Ze doen bij de Ladiesnight zoveel drank bij de meisjes in hun glazen, dat is niet normaal en dan kost het ook nog is niks, 40 cent voor een glas. Maar verder is het heel gezellig en zijn we altijd rond 12/1 uur thuis of soms wat eerder.

In de weekenden hebben we ook al veel ondernomen. Het tweede weekend ging ik eerst lunchen met mijn Amerikaanse vriendinnetje en daarna zijn we met 15 man in een pick up truck beland in de Eart Lodge op een zondagmiddag, wat een heerlijke plek. Iedereen heel rustig, het ligt op 20 minuutjes van Antigua. We vlogen door de achterbak heen, wat een ervaring was dat.
Twee weken geleden zijn we zaterdags naar Monterrico geweest, de pacific. Oh oh wat was het daar heet, echt niet normaal. Ik liep drie meter zonder slippers op het bloedhete zwarte zand en het deed echt al heel erg zeer. We hebben lekker een dagje op het strand gelegen en aan het einde van de middag gingen we weer terug met de shuttle, we waren goed verkleurd! Zondags ben ik gezellig een dagje bij Ana-Maria geweest!  Afgelopen zaterdag wilde ik en Barbara op zoek naar schoenen in Pastores, het dorpje staat daar namelijk bekend om. We hadden de beste dag ooit uitgekozen..not! De bus kon het dorp niet in want de weg was afgesloten, we ging helemaal om het dorp heen en ineens zegt die gast van de bus ja hier moet je eruit en je moet die kant op, oh oke! We liepen maar, verder en verder, maar we waren in the middle of niks. Na driekwartier lopen hoorde we muziek en gingen we daarop af, we hadden echt geen idee waar we waren. Ineens viel het kwartje, er was een heel groot festival, het was vol met kinderen en bandjes. En na bijna 1,5 uur vonden we de straat met de schoenenwinkels en die schoenen vielen nog eens gruwelijk tegen. We gingen terug naar Antigua zonder schoenen, maar wel een leuk verhaal, we hebben onwijs gelachen en we hadden genoeg beweging gehad. Later die dag hadden we het afscheidsfeestje van Damian op school.
Zondag zijn we naar Chichicastenango geweest, de grootste markt van Guatemala. Jeroen heeft twee vrienden op bezoek uit Nederland en hij vroeg of we meegingen, leuk! Om 7 uur vertrokken we en om kwart over 10 waren we er, het was een prachtige dag. Eerst over de markt gelopen, de kerk bezocht en vervolgens een berg beklommen, boven zijn er namelijk af en toe Maya rituelen en we hadden geluk, op het moment dat we boven kwamen was er een man bezig met een ritueel, een hele bijzondere ervaring. We hebben nog een project van een Nederlandse vrouw bezocht, gelunched en net voor de avond waren we terug en zijn we uiteten geweest bij een Italiaan. De eigenaresse is een Italiaanse vrouw die 40 geleden naar Guatelamala kwam, geweldig.

Met mijn gezondheid gaat het eigenlijk verbazingwekkend goed. Vorige week was ik wel aan het kwakkelen, keelpijn, verkouden, maar het zette niet echt door. Moet wel zorgen dat ik elke dag mijn medicijnen neem voor mijn maag want anders gaat het niet zo goed.

Het weer is over het algemeen prima, regelmatig in de middag wel veel regen, maar ik heb nog steeds geen paraplu haha. Ook al zou het wel een beter idee zijn..

Elke dag als ik door het prachtige Antigua loop besef ik hoe mooi het is. Als je in de bus zit of je gaat ergens heen, het is echt een prachtig land. Alle mensen zijn ook zo ontzettend aardig!

Met momenten vind ik het wel heel lastig dat ik niet thuis in Nederland ben, als er bepaalde dingen gebeuren in je omgeving, dan kan je er niet even naartoe en met het tijdverschil is het lastig om echt contact te houden, maar ik doe mijn best, ik denk veel aan jullie!

Een hele dikke knuffel voor jullie allemaal,

Hasta pronto!
Beso grande,
Elsa

  • 02 Oktober 2012 - 17:51

    Natascha:

    De tijd vliegt, jeetje alweer een dikke maand geleden dat we je stonden uit te zwaaien op Schiphol, de tijd vliegt.
    Ik ben blij dat je je draai gevonden hebt en zoveel moois kan betekenen voor Los Ninos.

    Pas goed op jezelf, maak je niet druk om alles wat hier gebeurd, dat mag je in januari weer doen.
    Xx

  • 02 Oktober 2012 - 20:14

    Chantal:

    Hey meis...

    wat mooi om te lezen..jij maakt wat mee els!!
    geweldig gewoon..
    zeker niet druk maken.komt goed allemaal ;-)
    voor je het weet loop je hier in de sneeuw :-o
    dikke knuf

    besito

  • 02 Oktober 2012 - 23:01

    Hnnie Marcelis:

    Wat een heerlijk om je verhalen te lezen, je schrijft heel gezellig. Fijn dat het goed met je gaat en dat je zo geniet. Een maand alweer actif bezig. Veel suc6.
    Groetjes

  • 03 Oktober 2012 - 11:08

    Kitty:

    hallo lieve schat
    wat een mooie verhalen fijn dat het goed met je gaat.
    geniet maar lekker want de tijd gaat snel
    gr van ons allemaal
    dikke kus
    ps groeten voor annemarie en dikke kus

    kitty

  • 03 Oktober 2012 - 11:08

    Kitty:

    hallo lieve schat
    wat een mooie verhalen fijn dat het goed met je gaat.
    geniet maar lekker want de tijd gaat snel
    gr van ons allemaal
    dikke kus
    ps groeten voor annemarie en dikke kus

    kitty

  • 03 Oktober 2012 - 19:14

    Marlot:

    Hi meis!

    Wat geweldig om te lezen dat het daar zo goed met je gaat!
    De tijd gaat inderdaad heel snel, ben je echt alweer ruim een maand daar?!

    Blijf lekker genieten daar hea!
    Heel dikke kus!

    Marlot

  • 04 Oktober 2012 - 18:45

    Hilde Motz:

    Aaah super leuk om te lezen wat je allemaal al hebt meegemaakt!
    Je schrijft het ook echt super leuk op! :D
    Ik heb echt heel veel zin om alles ook mee te maken(:

    Tot snel!
    Xx

  • 05 Oktober 2012 - 17:13

    Yolanda:

    hallo meisje leuk verhaal weer ,fijn dat het goed met je gaat en dat je zoveel plezier het!! Succes op school dikke knuffel Tante Yo

  • 09 Oktober 2012 - 11:03

    Sanne:

    Hee Elsemiek,
    Wat leuk dat je weer naar Guatemala bent vertrokken!
    Veel succes, geniet ervan.
    Wil je de kinderen van Esperanza y Amor een hele dikke knuffel geven van mij?
    Liefs, Sanne

  • 09 Oktober 2012 - 14:31

    Leonie:

    Hoi Esemiek,

    Ook ik lees je verhalen met plezier! Je hebt daar een druk en afwisselend leven.
    Aan dat liedje van de Sound of Music heb ik ook leuke herinneringen. De kinderen uit mijn groep zongen dat ook heel graag. Gefeliciteerd met het halen van je Spaans examen. Een beetje gezonde spanning is heel normaal. Ik begrijp dat je nu al zelf een klas moet draaien omdat de juffen op vakantie zijn. Kan je mooi eens uitproberen hoe dat werkt.
    Het is wel wat anders dan bij ons, schoenen gaan kopen en dan Maya rituelen meemaken.
    Ik denk dat je het daar goed naar de zin hebt en veel indrukken opdoet. Geniet ervan.

    Groetjes Leonie

  • 09 Oktober 2012 - 14:42

    Miep:

    Hoi Elsemiek, wat een leuke verhalen, maar je maakt dan ook veel mee daar! Fijn dat het zo goed verloopt allemaal! We hopen nog meer leuke verhalen te mogen lezen en wensen je nog een hele fijne tijd daar! Geniet ervan!!!!!!!!!
    Groetjes van de Tuijltjes

  • 25 Oktober 2012 - 19:15

    Christa:


    Lieve Elsemiek, wat een leuk, boeiend interessant verhaal. Nou jij verveeld je niet. Het laat zich allemaal goed aan horen en je medicijnen op tijd innemen hoor. Ik vind het heel fijn dat je het zo goed naar je zin hebt. Je mag trots op je schrijftalent zijn. Heel veel groetjes Christa.x

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Elsemiek

Actief sinds 14 Feb. 2010
Verslag gelezen: 428
Totaal aantal bezoekers 17024

Voorgaande reizen:

02 September 2012 - 09 Januari 2013

Guatemala part II

04 Mei 2010 - 31 Juli 2010

Vrijwilligerswerk in Guatemala

Landen bezocht: