Señoooooooo! - Reisverslag uit Antigua, Guatemala van Elsemiek Docters van Leeuwen - WaarBenJij.nu Señoooooooo! - Reisverslag uit Antigua, Guatemala van Elsemiek Docters van Leeuwen - WaarBenJij.nu

Señoooooooo!

Blijf op de hoogte en volg Elsemiek

16 Oktober 2012 | Guatemala, Antigua

Hola mis amigos!!

Het is eigenlijk nog niet zo heel lang geleden dat ik jullie iets heb laten weten maar ik heb alweer genoeg te vertellen én wat ik graag met jullie wil delen.

Thuis zijn nogal wat wisselingen geweest. Zelf ben ik inmiddels van kamer gewisseld waar ik heel blij mee ben, mijn oude stekkie! Onze rare Amerikaanse vriendin met nogal vreemde uitspraken is gelukkig vertrokken, de Nederlandse jongen ook en daar is voor in de plaats nu een Japanner. Zijn Engels is jammer genoeg niet zo dus communiceren is niet makkelijk. Komend weekend komen er twee Nederlandse meisjes bij, gezellie! Een kleine Nederlandse kolonie wordt het! :) De laatste tijd gaat het redelijk goed met het water, af en toe is het ineens op of is het een paar dagen echt ijskoud maar de laatste dagen gaat het goed!

Sinds ik in het project werk gaat het met mijn Spaans echt heel goed, de afgelopen twee weken heb ik 8 uur in de week gehad en vanaf deze week 6 uur. Ik wil het nog 5 weken blijven doen, totdat papa en mama komen en dan kijk ik het daarna even aan. Vandaag zijn we begonnen aan het laatste stukje van de grammatica; Subjuntivo.

Inmiddels werk ik alweer ruim twee weken in het project en het bevalt me heel goed. De eerste week heb ik in de oudste groep geholpen, in het begin testen ze je even uit en moeten ze aan je wennen maar de tweede dag vroegen kinderen zelfs al of ze ook mee mochten doen. Ik hielp ze namelijk met lezen, schrijven, dicteren enzo.
Afgelopen week was het Pre-Aniversario. Deze week bestaat het project vijf jaar en de week ervoor is al helemaal vol met activiteiten. Verkiezingen voor Miss Semilla Esperanza y Amor en Mister natuurlijk, allemaal mooie jurkjes en de jongetjes moesten de spierballen laten zien, zo schattig. Er was een sportdag, een dag waarin ze allemaal in traditionele kleren gingen en een dag waarop ieder kind zijn eigen talent mocht tonen. Elke dag werden de meisjes helemaal mooi gemaakt, ik had make-up meegenomen, dat was nogal interessant en ze vonden dat erg leuk. De laatste dag was ik aan de beurt om ook mijn haar te laten doen . Een hele drukke week, maar de kinderen genieten er zichtbaar van en daar doe je het voor. Elke dag nam ik plaats in de Jury om alles te beoordelen!
Deze week is het Aniversario, gister kwamen alle kinderen naar Cerro de la Cruz (het uitkijkpunt van Antigua), allemaal hetzelfde shirtje, ze gingen fakkels aansteken en daarmee gingen ze terug rennen naar San Meteo. De kinderen vinden het zo leuk even op een andere plek te zijn waar ze normaal helemaal niet komen.
Na volgende week beginnen we met de echte voorbereidingen voor Festival del Arte van CasaSito (24/11), waar we met kinderen gaan deelnemen. Het liedje DoReMi zit er inmiddels goed in, komende week beginnen we aan de scene met 7 kinderen (groot naar klein) die van de trap afkomen en dan even duidelijk wat zeggen. Christel gaat het doen op maandag en dinsdag en ik ga het op woensdag en donderdag met ze doen, weer een leuke uitdaging!

In Alotenango ook nog flink bezig geweest. Afgelopen dinsdag vroeg Christel of ik meeging met haar, we gingen foto’s maken voor de website van Los Niños. Zo gezegd zo gedaan, in de klas, met leraressen, in de keuken tijdens de refaccion en in het dorp zelf. Dus ik ben benieuwd haha! De buitenkant van de Carpinteria is bijna klaar, alleen het logo moet er nog op en dat gaat Barbara deze week doen.
Gisterochtend ben ik met een lerares van de school en iemand van CasaSito families gaan bezoeken, we gingen de ‘huisjes’ bekijken en kijken hoe de leefomstandigheden zijn. Nou, ik was erg onder de indruk.. . Heel bizar. We bezochten 10 families, allemaal (behoorlijk) arm, huisje van alleen lamina (soort platen), veel ouders geen werk, kamers zijn erg donker en warm zonder ramen, jonge kinderen zijn vaak dagen helemaal alleen thuis en het zijn grote gezinnen. Sommige oudere kinderen zijn analfabeten, sommige ouders hebben maar tijdelijk werk. We kwamen ook bij de familie van Gloria (die ik 2 jaar geleden les heb gegeven), ze kwam me helemaal knuffelen toen ze me zag. Veel families wonen op een plek maar andere gezinnen of familieleden, iedereen z’n eigen stukje zegmaar, vaak is de grond die ze hebben ook geen eigendom. Maar jeeminee, wat hebben wij het goed in Nederland, dat is heel zeker!

Afgelopen vrijdag waren we op excursie geweest naar Guatemala-stad, interessant en erg leuk. Alleen omdat ze bezig zijn met de ‘snelweg’ tussen Antigua en Guatemala moet de bus nu helemaal omrijden en duurde het veel langer dan normaal. We stapten uit bij een hele grote Shoppingmall waar Barbara en ik behoorlijk blij van werden haha. We hebben een stukje van het historische stuk bezocht, een belangrijke straat in de stad en uiteindelijk hebben we ergens heerlijk Italiaans gegeten. Een goed glas wijn, heerlijke brood met olijfolie, Parmezaanse kaas en zout, pizza hmmm, waar je nu al niet blij van kan worden haha! Nog in een baar wat biertjes gedronken en in een hele kleine taxi met 6 man teruggegaan naar Antigua. Thuis werd ik in mijn kamer verrast door hele grote kakkerlakken, JAK! Ik zette mijn tas op mijn bed toen ik er iets heel groots wegschoot, er bleken er een stuk of 8 te zitten in totaal, waarvan 3 in mijn kamer maar we zijn een uur bezig geweest om ze allemaal dood te maken maar slapen was toch wat lastig die nacht. Je weet nooit of er nog meer zitten en ze zijn zo snel, aaaaaah!

Twee weken geleden heb ik het nieuwe Belgische meisje het weekend ‘op sleeptouw’ genomen. Heel Antigua doorkruist, veel cultuur, kunst en je ontdekt altijd weer nieuwe dingen. Ook een chocolademuseum, waar we binnenkort zeker nog een workshop gaan volgen!

Het laatste stukje van dit verslag is het minste leuke. Namelijk de gezondheid. Bijna twee weken geleden ben ik gestoken in de tuin van de Spaanse school tijdens de les door ‘iets’. Het waren geen muggen maar het jeukte enorm. De dag erna deed ik mijn schoenen uit en het zag er echt niet goed uit, helemaal blaasjes erop en pus.. ieeel. Dat weekend heb ik antibiotica gehaald en dat hielp gelukkig wel wat, z’n grote lelijke plekken en het deed ook echt zeer. Mijn enkels waren helemaal gezwollen. Het ziet er nog steeds heel lelijk uit maar het wordt elke dag wel ietsje beter.
Sinds 1,5 week voelde ik me al wat moe en minder goed, maar mijn dagen waren zo gevuld en druk, ik vind alles leuk en zeg nergens nee tegen maar mijn lichaam begon afgelopen week echt te protesteren. Ook mijn maag, dat heeft waarschijnlijk ook te maken met eten in San Meteo wat toch op een andere manier wordt klaargemaakt. Woensdag ging ik met koorts naar San Meteo, ja niet slim, ik weet het .. Donderdag dacht ik dat ik me wel beter voelde maar nee. En nog steeds doorgaan.. stom stom. Vrijdag kon ik echt niet meer, eigenlijk zou ik zaterdag naar het meer gegaan zijn maar dat heb ik afgezegd en heb de hele zaterdag in mijn bed en op de bank gelegen. ’s Avonds had ik wel een feestje, wat overigens ontzettend gezellig was. Suzan van de Carpinteria werd 50 en er waren heel veel bekenden! Zondag ben ik bij AM geweest, ook rustig. Ik was blij dat ik uiteindelijk, na veel aandringen van mensen haha, thuis was gebleven en rustig aan had gedaan. Het heeft me heel goed gedaan! Ik ben weer bijna de oude. Wel moet ik een beetje oppassen dat ik niet weer door en door blijf gaan maar op tijd een beetje rust pak. Carmen zei ook je gaat om 8 uur en je komt om 6 uur weer terug elke dag, ik zie je bijna niet haha.

Het is alweer bijna twee maanden geleden dat ik vertrok, el tiempo vuela!
Dit was het voor nu, het is toch weer een hele lap tekst zie ik, ben niet zo heel goed in kort vertellen kom ik achter!

Abrazo,
Elsemiek

  • 17 Oktober 2012 - 15:55

    Natascha:

    Heerlijk om weer wat te lezen al wist ik het meeste al. De tijd vliegt echt. Pas goed op jezelf, en luisteren naar andere doet echt geen zeer he ;-)

    Dikke knuffel
    Xx

  • 19 Oktober 2012 - 17:24

    Marianne Egtberts (Bokt Babe....):

    Hoi Elsemiek,

    Al vanaf het begin lees ik je verslagen en ik geniet er heel erg van!
    Geweldig, hoe je je daar redt en wat je allemaal doet en onderneemt.
    Je kunt hier straks vast niet meer wennen........
    Blijf ons maar lekker op de hoogte houden van je belevenissen en
    zorg ook goed voor jezelf (en dan bedoel ik dus niet een wijntje of
    de chocoladefabriek, maar van die enge steekbeesten en zo!).
    Groetjes, ook van de andere Babes,
    Marianne E.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Elsemiek

Actief sinds 14 Feb. 2010
Verslag gelezen: 329
Totaal aantal bezoekers 17027

Voorgaande reizen:

02 September 2012 - 09 Januari 2013

Guatemala part II

04 Mei 2010 - 31 Juli 2010

Vrijwilligerswerk in Guatemala

Landen bezocht: