Time flies already - Reisverslag uit Antigua, Guatemala van Elsemiek Docters van Leeuwen - WaarBenJij.nu Time flies already - Reisverslag uit Antigua, Guatemala van Elsemiek Docters van Leeuwen - WaarBenJij.nu

Time flies already

Blijf op de hoogte en volg Elsemiek

15 September 2012 | Guatemala, Antigua

Lieve allemaal,

Als eerste wil ik jullie bedanken voor alle lieve berichtjes en reacties die ik van iedereen heb gekregen, dat doet me heel goed!! Muchas gracias :)

De tijd gaat nu al snel, ik ben alweer bijna twee weken hier en het voelt alsof ik niet weg ben geweest. De eerste week voelde het echt nog wel onwennig maar het is ons kent ons, in de supermarkt kom je altijd wel iemand tegen en het is gewoon heel gezellig!

De familie is heel lief, het zijn zulke aardige mensen en we hebben alweer veel gekletst over van alles. Ik zit nu in de kamer tegenover de keuken en ik ga vragen of ik naar een kamer achter in het huis mag, toch wat relaxter. Volgende week gaan de twee mensen uit Taiwan weg en de week erna gaat de Poolse jongen ook weg, het is heel gezellig in huis nu! Het eten is opzich best prima, af en toe heel weinig smaak maar het is prima. De bonen heb ik gelukkig nog niet veel gezien haha.Wel heb ik al meer eieren gegegeten in de deze week dan in twee jaar in Nederland.
Morgenavond gaan de Taiwenese koken en ik heb al opgevangen dat er ook garnalen enzo komen dus daar kan ik me nu al op verheugen!! Hmmm :)

Mijn Spaans gaat eigenlijk al heel goed voor 1,5 week les. Ik praat alweer behoorlijk snel, ook al gaat het niet snel genoeg naar mijn idee maar ik moet ietsje meer geduld hebben. Vandaag was wel echt een pittige les, maar als ik het straks allemaal weer onder de knie heb ben ik daar heel blij mee! Maar ik kletst alweer helemaal in het Spaans!
Volgende week heb ik nog een hele week les en daarna ga ik naar alle waarschijnlijkheid beginnen in San Meteo maar mijn Spaans wil ik blijven bijhouden dus dan doe ik twee ochtenden of iets in die richting denk ik.

Vorige week zaterdag zijn we begonnen om de Carpinteria een nieuw kleurtje te geven aan de buitenkant, dezelfde kleur als de shirtjes die ze nu hebben (appeltjesgroen met rood). Zaterdag hebben we de muur schoongemaakt en al het groen geverfd en daarna in Antigua onszelf beloond met een bezoekje aan de Mac..haha. Woensdag hebben we het groene nogmaals gedaan en het rode ook gedaan. Maandag zullen we het logo gaan doen en dan is het helemaal klaar! Fotos komen denk ik over een weekje ongeveer! Dan kunnen jullie het resultaat bewonderen, si tu quieres.

We zijn ook alweer wat avondjes uitgeweest natuurlijk, dat hoort erbij. Veel barretjes bezocht, ladiesnight offcouse! ALtijd leuk!
En die muziek die ze hier draaien is zo leuk, helemaal elsje der ding!! Afgelopen zondagavond in La Sala was het salsa avond en jawel hoor, ik heb mijn eerste lesje gehad en de basisstapjes weer een beetje onder de knie, wat kunnen die mensen hier toch achterlijk goed dansen, geweldig om alleen al naar te kijken! Zelf ben ik niet zo beweeglijk in de heupen hoor..
Afgelopen zaterdag vierde Jeroen zijn verjaardag en hebben we met de club van Los Ninos gezellig gegeten en gedronken, topavond! Ben ook al gestrikt voor zwarte piet op 1 dec op de ambassade, haha een bijzonder ervaring lijkt me!

De eerste week heeft Christel Barbara en mij meegenomen naar Alotenango en deze week zijn we naar San Meteo geweest om de projecten te bezoeken. Twee jaar geleden heb ik natuurlijk in Alotenango gewerkt dus ik wist hoe dat eruit zag en de carpinteria ook maar San Meteo was ik nog niet geweest na de verbouwing, want ik was er toen het nog volop in aanbouw was maar wat is het prachtig geworden!! Echt helemaal super!! Eerst ging Christel de kinderen dansles geven (o.a. de spaanse sound of music) en daarna hebben we samen met de allerkleintjes gewerkt en gespeeld, ooh zo leuk om te doen! Zo leuk weer om met die kids te zijn en te spelen, top!

Het weer is over het algemeen heel goed, overdag zonnig en af en toe komen er een paar hele donkere wolken en komt er een fikse bui uit maar de afgelopen drie dagen heeft het in de middag niet geregend, wel in de avond een paar keer heel hard, maar het valt allemaal mee! Alleen als ik in de ochtend Spaanse les heb, heb ik het wel koud maar dat heb ik nogal snel dus meestal een spijkerbroek met een vest.

Vorige week zondag zijn we naar een Laguna geweest, een uurtje ten noorden van Antigua, maar toen we daar aankwamen was het weer niet bepaald goed. We zouden van een canopy afgaan maar we stonden in de rij en het viel er echt met bakken uit dus eventjes gewacht in een barretje waar de muziek zo mega hard stond dat je elkaar niet kon verstaan maar ach wat maakt het uit. Een klein uurtje later was het droog en gingen van de canopy af maar het was een beetje kllein en het stelde niet zoveel voor, maar we waren er eventjes uitgeweest hihi. Terug in Antigua gelunched bij La Terazza, als je binnenkont denk je huh want het is een hostal maar bovenop hebben ze dus een terras, een hele chille plek en heel goedkoop, niet onbelangrijk! Lekker gegeten daar en savonds zijn we bij Sky wezen eten, lekkere quesadillas en savonds dus naar La Sala geweest, een hele volle maar leuke dag!!

Elke week worden er vanuit de Spaanse school allerlei dingen georganiseerd. Wij hadden ons ingeschreven voor het fietsen rondom Antigua. Nou ik heb het geweten haha. Om 2 uur gistermiddag vertrokken we richting het zuiden, we hebben 9 dorpen aangedaan. Maar die wegen zijn hier niet bepaald goed, die fietsen zijn ook niet wat we gewend zijn en ohja het is hier niet plat zoals in Nederland.. Het was een hele toffe ervaring maar wel best zwaar! Iets na zessen kwamen we terug, oh ik was helemaal stijf en wat was ik blij dat ik ff kon zitten, heel mijn kont deed wel zeer van dat mega harde zadel haha. Na het eten een douche genomen en mijn ogen open gehouden want ja het was donderdagavond!! :) Vandaag doet alles zn beetje zeer!

Zoals vele van jullie waarschijnlijk hebben gezien op Facebook of op het nieuws is gister de vulkaan El Fuego uitgebarstten. De Spaanse les was bezig en ineens loopt Carlos snel naar buiten met zijn camera en wij er allemaal achteraan, want je kon vanuit de straat waar de school is heel goed zien dat hij enorm tekeer ging!! Heel spectaculair om te zien.. Heel de middag ging die door..en toen we gisteravond op het terras van La Sala stonden zagen we er behoorlijk veel lava uitstromen. De achterkant van de vulkaan is behoorljk getroffen, ruim 30.000 mensen geëvacuuerd. Als de wind de andere kant op had gestaan was het een heel ander verhaal geweest maar gelukkig voor ons was dat niet het geval. Vanuit Alotenango was het allemaal heel goed te zien.

Verder zit ik helemaaaaaal onder de muggebulten, voor mijn voeten vallen erg in de smaak ;) en ik kan smeren wat ik wil maar het heeft niet echt heel veel zin! Wat voor mij als kleine Nederlander wel echt fijn is, is dat ik hier behoorlijk groot ben, zo fijn he haha! Over het algemeen elke dag rond een uurtje of 6 standaard wakker, maar ik slaap de laatste dagen steeds beter maar dat kan ook door de biertjes komen.. ;)

Zometeen hebben we een feestje op Spaanse school, het Duitsje meisje Linda gaat weg en het is morgen onafhankelijksheidag in Guatemala. Vandaag is het al supersuperdruk in Antigua en heel veel kinderen hebben ook een vrije dag van school. Morgnen zal het nog veel drukker zijn, maar hebben we nog niet echt plannen en zondag heb ik afgesproken met een heel goed Amerikaanse vriendinnetje van twee jaar geleden, leuk om haar weer te zien!!

Afgelopen week was papa jarig en zijn er toch wel dingetjes gebeurd waarvan ik dacht, hmm de afstand is wel een beetje erg ver maar die momenten horen er ook bij. In gedachten ben ik bij jullie..

Volgens mij was het dit wel zn beetje voor nu, ik houd jullie op de hoogte!!

Beso muy grande y hasta luego!
XXX
Elsa II

  • 15 September 2012 - 00:27

    Gwenn:

    Das weer een leuk verhaaltje om te lezen. Zo te horen vermaak jij je goed daar! Ik heb vorige week donderdag gefietst op een tandem met het uitje van stage. Beste geinig, maar je moet ff de slag te pakken hebben.En ook mijn kontje deed na een tijdje best zeer :p Daarna nog een liedje ingezongen (zelf de tekst moeten schrijven) in een studio...helemaal lachen natuurlijk!

    xxx

  • 15 September 2012 - 00:40

    Ria Van Gameren:

    Hoi, hoi,
    Je bent goed bezig meis!!!
    Ga zo door en hopelijk blijft de natuut/vulkaan rustig!!!
    Doei!!!

  • 15 September 2012 - 00:46

    Marjolein Heijmans:

    Wat ontzettend leuk om je verhalen te horen. Ik kan het allemaal nog zo goed voor me halen, de straten, de projecten en natuurlijk antigua. Ben blij te horen dat jullie en alotenango geen directe last van de vulkaan hebben gehad. Het was hier al in het nieuws en iedereen vroeg het al maar ik wist het niet.

    Heel veel plezier, blijf lekker genieten en doe ana-maria lieve groetjes van mij.
    Marjolein.

  • 15 September 2012 - 10:44

    Jan:

    Hoi Elsemiek,

    Fijn om te lezen dat het goed met je gaat en je daar ook goed kan amuseren ...
    Vooral naar de "biertjes" ben ik benieuwd :-)

    Ook die uitbarsting van die vulkaan El Fuego is al een belevenis op zichzelf. Fijn omdat mee te maken, zolang er maar geen zware gevolgen aan verbonden zijn voor de bewoners.

    Geniet ervan en tot het volgend verslag ;-)
    Jan XXX

  • 15 September 2012 - 11:29

    Hannie Marcelis:

    Hallo Elsemiek,

    Wat een mooie ervaring ben je aangegaan. Leuk om je te volgen en verslagen te lezen. Het ga je goed.
    Groetjes en maak er iets moois van. Leuk om je te blijven volgen.

  • 15 September 2012 - 15:29

    Annie:

    Hoi Elsemiek,
    Wat een heerlijk verslag om te lezen, vooral omdat het ook zo herkenbaar is.
    Ik ga je zo meteen een mail sturen.
    Abrazo.

  • 15 September 2012 - 18:11

    Natascha:

    Heerlijk om je verhaaltjes te lezen, ik ben blij dat je je draai gevonden hebt en zo geniet.
    Dikke knuffel en ik zeg, tot het volgende avontuur.
    liefs Natascha X

  • 15 September 2012 - 18:25

    Marlous:

    Heerlijk om te lezen! Mooie herinneringen komen boven! En ja hoor, alweer een vulkaan uitbarsting net als 2 jaar geleden...Blijf genieten en ik kijk alweer uit naar je volgende verhaal.

    Besos

    ps. nogmaals superbedankt voor het meenemen van de spulletjes!!!

  • 17 September 2012 - 14:32

    Jola:

    Hoi Elsemiek,

    Wat een gezellig verhaal, kan me helemaal inleven met jou! Gelukkig hadden jullie niet zoveel last van de vulkaan uitbarsting zal zeker een spectaculair gezicht geweest zijn.
    Veel plezier nog daar en succes met je Spaanse lessen.

    Groetjes Jola

  • 17 September 2012 - 21:30

    Alda En Jan:

    Hey lieve Elsemiek,
    Wat een heerlijk verslag weer van je! Fijn om te horen dat je je alweer zo goed thuis voelt. Daar is ook niet zo heel veel voor nodig.......

    We hebben de berichten van de Fuego hier mee gekregen, het is en blijft een land waar je dit kunt verwachten. Gelukkig is Antigua bespaard gebleven!

    Je geniet er volop van, dat is ons wel duidelijk!

    Het is allemaal zo herkenbaar voor ons! Nog een kleine 3 maanden en dan mogen wij ook weer volop gaan genieten van het prachtige Guatemala en gaan wij een heerlijk biertje of wijntje met je drinken!!

    Doe iedereen hartelijke groetjes van ons en muchos besos!

    Wat leuk dat je in San Mateo gaat werken, ook voor alle kids een dikke knuffel van ons.

    Liefs,
    Alda en Jan

  • 23 September 2012 - 15:23

    Christa:

    Lieve Elsemiek,
    Ik had al vernomen dat er geweldige reisverslagen waren, dat je verschrikkelijk goed en mooi kunt schrijven, nou daar ben ik het zeker mee eens hoor, mijn complimenten. Heel fijn te lezen dat je het goed naar je zin hebt en je er zo thuis voelt. Goed te lezen dat je de draad met je Spaans snel hebt opgepakt, nu even je examentje en deuren gaan voor je open. Ik wens je alvast heel veel succes natuurlijk. Een mooie ervaring om een vulkaan uitbarsting van zo dicht bij mee te maken. Maak er mooie en gezellig tijd van en ik blijf je mooie verslagen lezen en jouw volgen. Lieve Elsemiek heel veel gezelligheid en een heel mooi verblijf in Guatemala.
    Liefs Christa xxx

  • 02 Oktober 2012 - 09:03

    Chantal:

    Hey lieverd!!

    Zo leuk je berichten te lezen..
    Het spaans,salsa,de vulkaan..alles wat je daar bezig houd klinkt super!!!

    Hoop dat je goed in je velletje zit en met n pak aan ervaringen terug mag komen :)
    Kijk nu al uit naar je foto`s :D

    Pas goed op jezelf en de muggen :P

    Beso muy grande guapa ;)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Elsemiek

Actief sinds 14 Feb. 2010
Verslag gelezen: 373
Totaal aantal bezoekers 16999

Voorgaande reizen:

02 September 2012 - 09 Januari 2013

Guatemala part II

04 Mei 2010 - 31 Juli 2010

Vrijwilligerswerk in Guatemala

Landen bezocht: