Werd weer tijd! - Reisverslag uit Antigua, Guatemala van Elsemiek Docters van Leeuwen - WaarBenJij.nu Werd weer tijd! - Reisverslag uit Antigua, Guatemala van Elsemiek Docters van Leeuwen - WaarBenJij.nu

Werd weer tijd!

Door: Elsemiek

Blijf op de hoogte en volg Elsemiek

24 Juni 2010 | Guatemala, Antigua

Hola lieve vrienden en familie!

Het werdt weer eens tijd voor een verslagje, vinden julle niet?
Ik wist niet precies waar ik was gebleven dus ik hoop dat ik alles ga vertellen hihi!

Ik heb besloten dat ik dit verslagje ga schrijven met kopjes, dus daar komtiee:

Gezondheid
Nadat de infectie over was, kreeg ik een keelonsteking met een fikse verkoudheid, mala suerte otra vez. Niks aan te doen, dat ben ik wel gewend want dat heb ik in Nederland ook veel, viel me nog mee dat ik het niet eerder heb gekregen hier! Alleen omdat je hier natuurlijk op 1500m zit merk je het wel meer, druk op je hoofd bv.
Gisteravond na 2,5 weer is avondje uitgeweest en dat ging goed :)

Spaanse les
De afgelopen 2 weken was het Spaans er beetje bij ingeschoten, maar ik ben vandaag weer goed begonnen. Omdat er deze week vakantie is in Alotenango heb ik besloten deze hele week elke ochtend weer Spaanse les te nemen. Heb alleen een andere leraar nu omdat mijn leraar een ander student heeft. Ik weet nog niet wat ik ervan moet vinden.. hopelijk ga ik hem nog leuk vinden haha!

Alotenango/lesgeven
Vorige week was beetje rare week, de eerste 3 dagen ziek thuis geweest, donderdags was het vaderdag maar dat was ´s middags maar dat wist ik niet dus ik stond daar ´s ochtends, communicatiee? dat woord kennen ze niet echt.. Dus ´s ochtends maar geholpen met alles klaar te maken.
Deze week heb ik dus 3 dagen gewerkt omdat de vakantie is begonnen.
Ik heb deze week eigenlijk alleen geweest, best lastig want ja, Elsemiek is geen leraar.. Maar het is me aardig gelukt, maar omdat mijn stem nou niet echt sterk was, was het beetje last om erbovenuit te komen ;) Rosario maakte wel een soort plan van me, maar dat was meestal 1,5 van de dag en de rest, tjaa, ik maak er zelf maar van! Wat me wel opvalt is dat de kindjes (7jaar) een laag niveau hebben van bv rekenen. Gister had ik bijvoorbeeld 10 sommen op het bord geschreven, 5 plus en 5 min sommen. De plus gaan dan nog wel maar de min snappen ze niet, ik probeer het uit te leggen en volgens mij lukt het wel aardig, maar ik heb het idee dat het kwartje bij het grootste gedeelte van de kindjes niet valt.

(bijna) Naamgenoot
Vorige week is Elsemieke gearriveerd, jaja! Nu hebben we een Elsemiek en Elsemieke, beetje verwarrend maar leuk meisje! :D

Vrijwilligers
Afgelopen maandag is er meisje uit Engeland gekomen, die gaat werken in San Mateo en de komende tijd komen er nog 5 vrijwilligers bij! Ook komt er bij de andere Elsemieke nog een Nederlandse wonen deze week, het wordt dus wat drukker met vrijwilligers, goed nieuws voor Los Niños, dat werdt gister verteld bij de vrijwilligersbijeenkomst! :)

Het WK

Jaaaaaa hier heb ik het dus nog niet over gehad en ik al voetbalfan moet me daar natuurlijk beetje voor schamen! :O Maar ik heb wel alledrie de Nederlandse wedstrijden hier gevolgd! Goed he, 2 van de 3 ´s ochtends om 05.30 uur!
Vandaag waren we met heel stel gaan kijken in Cafe, heel gezellie!
Maandag speelt Nederland om 08.00 en eigenlijk heb ik dan Spaans maar ik ga morgen even regelen dat ik de wedstrijd ga kijken, ik kan dat natuurlijk niet missen. Misschien dat ik maar dagje vrijneem (A)
Je kan er overal het WK volgen, Guatemala doet niet mee maar de meeste Guatelmalteken zijn voor Argentie of Brazilie, Mexico is uit den bozen ;)
Ik heb een Nederlands shirt gekocht dus ik hoor der helemaal bij! Toen we net in het centrum liepen werden we continu aangesproken, HOLANDA GANO! SI! We hadden ook allemaal de vlag op ons gezicht, was leuk!

Familieproject

Los niños heeft ook een famileproject met gezinnen van de school in Alotenango. Hierbij worden gezinnen bijgebracht hoe ze om moeten gaan met de opvoeding van hun kinderen en ze krijgen cursusses in van alles en met de kindjes worden spelletjes gedaan omdat ze daar thuis niet echt ruimte voor hebben.
Anneleen, die die organiseert zegmaar, had mij gevraagd of ik tijdens dat de families ´les´ hebben op de kleintjes wil passen! Tuurlijk, harstikke leuk, weer is iets anders! Afgelopen zaterdagmiddag zouden we presentatie houden voor de families, van te voren hadden we al voorbespreking gehad, zodat we wisten wat we moesten zeggen, na de lunch gingen we met de bus richting Alotenango maar onderwerg smste Anneleen dat de families niet waren uitgenodigd door Julio dus we zijn meteen weer uitgestapt en teruggegaan naar Antigua. Toen zijn we met het groepje lekker iets gaan drinken bij het Sky Cafe, we hebben der gewoon iets van gemaakt. Daarna nog gezellig filmpje gekeken bij Tessa.

Huisgenootjes

Me huisgenootje Christie is inmiddels weer vetrokken, heel jammer want het was heel gezellig! Molly en Ty zijn er nog, maar die gaan allebei het komende weekend weg. Dinsdag kwam er een nieuw huisgenootje, een Japanner, een hele aparte. Ze stelde zich voor in het Spaans maar ik dacht serieus dat ze Japans tegen me sprak haha. Ze zit de hele tijd op der kamer en ze kijkt der ogen uit met eten en ze is gewoon beetje erg raar. Ze is hier voor 2 jaar en heeft 3 megakoffers bij zich, wat ik overigens wel begrijp ;).Elke ochtend en middag heeft ze Spaanse les, gister tijdens de lunch was ze niet thuisgekomen, bleek ze compleet verdwaald de zijn geweest voor 2 uur, best sneu!
Zondagavond komt er een Nederlandse vrouw bij me in huis, dat is wel leuk denk ik! :)

Het weer

In het regenseizoen heb ik altijd een paar weken een droge periode en we denken dat die nu is begonnen, dat is dus heel goed nieuws! Vandaag was het prachtig weer en bloedjeheet! Als het zo blijft gaan we misschien wel lekker zwemmen zaterdag, dat wordt wel eens tijd! Heb me bikini niet voor niks meegenomen!

And last best, PAPA EN MAMA

Mijn papa en mama waren hier vorige week, superleuk natuurlijk!
Donderdagavond kwamen ze aan, ik zou naar het hotel lopen om ze te ontmoeten, leuk om ze weer vast te kunnen te houden! Het is wel dan wel ineens vreem dat je dan ineens weer met zijn drieen bent, 6 weken alleen en dan ineens bij elkaar, maar heel fijn hoor! :D
Die avond zijn we lekker uiteten geweest en hebben we lekker bijgekletst!
Vrijdagochtend kwamen ze naar mijn huis om dat te bekijken en mijn plaatselijke mama te ontmoeten, ik was even soort van tolk (A), ze stond erop dat we thee dronken, dus dat hebben we gedaan. Daarna kwam Ana-Maria ons halen om naar Alotenango te gaan. We begonnen bij de Carpinteria, dat was wel papa´s ding, hij begon ook nog advies te geven aan Suzan, leuk! Wie weet komt hij nog wel ooit helpen hier?? Zou superleuk zijn pap!
Toen heb ik ze de school laten zien en we vielen met onze neus in de boter want de kindjes hadden muziekles, ook heel leuk! Samen met papa nog wat galletas y dulces gekocht voor school, vond Julio heel fijn! Daarn zijn we naar het huis van Ana-Maria gegaan, me ouders waren best onder de indruk, echt heel moe! ´s Middags met zijn vieren heerlijk gelunched en toen zijn we met zijn drieetjes verder gegaan, o.a. de markt, busstation en het uitkijkpunt van de stad. Dat laatste deden met de tuktuk, die weg is best stijl en op een gegeven moment had de tuktuk er n iet veel zin meer in.., maar het kwam helemaal goed. Je hebt daar echt heel mooi overzicht over de hele stad, de moeite waard! En wat ook heel fijn was, er waren bijna geen wolken en het heeft helemaal niet geregend, olee! We zijn nog wat gaan drinken en ´s avonds gaan eten bij de Italiaan, ook weer heel lekker! Daarna was het alweer tijd om afscheid te nemen, dat was wel weer heel snel! Maar het was heel fijn dat ze er waren, heeft me goed gedaan! Het is fijn dat ze nu alles met eigen ogen hebben gezien, dan weten ze waar ik het over heb als ik over 5 (!) weken alweer naar huis kom. Ze vliegen morgenavond vanuit Cancun weer naar Nederland!

Nog even iets kleins, wat ik toch even kwijt moet, niet belangrijk ofzo hoor maar ik heb bijna geen uitgroei van mijn haar hahaha! :D

Met deze bijzondere mededeling wil ik het weer is gaan afsluiten. ik houd jullie weer op de hoogte!

Dikke kus en knuffel vanuit Antigua
xxxxxxxxx

  • 25 Juni 2010 - 08:20

    Lisa:

    Heey lief! Superleuk om weer wat van je te lezen/horen! Klinkt zoals gewoonlijk weer super :D echt super ook dat je ouders het naar hun zin hadden! Geniet er nog lekker van! Tot spreeks! Xxx

  • 25 Juni 2010 - 12:13

    Fleur:

    Nou meid, wat een verhalen weer! Fijn dat het zo leuk was met je ouders en dat je al veel hebt kunnen laten zien! Wat betreft voetballen, hier liep gisteren zowaar Silvie van der Vaart rond in Eindhoven! Weer iets te gezellig gemaakt helaas en dan is om 7 uur werken wel erg vroeg :(. Geniet er nog maar van die vijf weken daar, die zijn zooooooo om hoor! Dikke KUS

  • 25 Juni 2010 - 12:22

    Tamaar:

    Schatjeeeeeee!
    Elsemieke is idd wel leuk meisje wat ik van ej heb gehoord dan haha!
    Had alles van je ouders al gehoord :P erg leukiee!! Toch wel fijn dat je die dan ff weer ziet :)

    Dikke knuffieee xxxxxxx
    <3

  • 25 Juni 2010 - 14:45

    Tante Yo :

    hallo vanuit een eidelijk warm Eindhoven fijn voor je dat je weer een beetje uit de lappenmand bent want dat is best wel lastig leuk om te lezen dat het zo fijn was met papa en mama nu hebben ze er ook een beeld bij ,als je sraks thuis bent en het er over hebt.ben net even even naar jullie huis geweest om de planten water te geven en even een bloemetje neer te zetten want morgenvroeg gaan we naar schiphol om ze weer op te halen ben heel benieuwd hoe ze het hebben gehad want we hadden geen sms verkeer omdat de tel het niet deed grappig dat je haar op die manier uitgroeid ben wel beieuwd hoe het er nu uitziet .pas goed opgezelf en een hele dikke knuffel Yo ps zal het verslag uit printen en bij opa en oma afgeven

  • 25 Juni 2010 - 19:26

    Marianne:

    Leuk om alles zo te lezen.
    Drankje op café skye zie ik helemaal voor me. Bijzonder dat je les kunt geven.
    groetjes en nog veel plezier!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Guatemala, Antigua

Vrijwilligerswerk in Guatemala

Recente Reisverslagen:

29 Juli 2010

Adios Guate!

25 Juli 2010

Mi ultima semana en Guatemala

17 Juli 2010

Aniversario

10 Juli 2010

Diferentes cosas

30 Juni 2010

Toch niee..
Elsemiek

Actief sinds 14 Feb. 2010
Verslag gelezen: 129
Totaal aantal bezoekers 17037

Voorgaande reizen:

02 September 2012 - 09 Januari 2013

Guatemala part II

04 Mei 2010 - 31 Juli 2010

Vrijwilligerswerk in Guatemala

Landen bezocht: